• تماس  
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 
  • تماس  

تدبّر قلب مجرد در قرآن

15 مهر 1390 توسط بهالو

خداوند سبحان مي‏فرمايد: (أفلا يتدبّرون القران أم علي قلوب أقفالها)( سوره محمد، آيه 24 )گذشته از حجيت ظاهر قرآن و امكان استنباط معارف از آن و نيز تشويق و ترغيب به تدبّر و انديشيدن در قرآن، از اين آيه بر مي‏آيد كه متدبّر در قرآن همان قلب مجرد است،

نه قالب يا حس مادي و نيز قلب را دري است كه گاهي باز مي‏گردد و گاهي بسته مي‏شود و نيز قلب داراي قفل ويژه‏اي است كه با آن بسته مي‏شود و كفر و نفاق و امثال اين حجاب‏هاي ظلماني قفل‏هاي قلب هستند كه انسان را از تدبر در قرآن باز مي‏دارند.

در مقابل، ايمان و خلوص و امثال آن اوصاف وجودي كمالي، كليدهاي قلب‏اند كه آن‏را باز كرده، زمينه تدبر در قرآن را فراهم مي‏آورند؛ به شرط آن‏كه پرده گناه كه قفل قلب است، وجود نداشته باشد.

اگر گناهكار، به جهل مقابل علم گرفتار نباشد و به انحصار شناخت با معيار حس و نيز انحصار موجود در محسوس معتقد نباشد و غيب را خرافه‏اي غير موجود نپندارد و در قرآن تدبّر كند، به اندازه لازم از معارف قرآني بهره مي‏برد و حجّت بر او تمام است، هر چند به دريافت معارف بلند قرآني موفق نمي‏شود و باب غيب به روي او گشوده نمي‏گردد تا آن‏كه غيب را روياروي مشاهده كند. چون اگر گناه از جهت گناه بودنش مانع درك مقدار لازم از معارف باشد، عليه كفار و منافقان نمي‏تواند حجت باشد. زيرا فرض آن است كه آنان به سبب گناهكار بودنشان از مقصود براهين قرآني براي توحيد و نفي شرك و امثال آن آگاه نمي‏شوند.

از طرفي اگر فرض شود علم به حق بر ايمان به آن و ترك گناه وابسته است، دچار دور باطل شده‏ايم. پس منظور از مانع شناخت بودن گناه اين است: هنگامي كه گناهكار رو به سمت باطل داشته، به آن مشتاق شود، فريب آن را بخورد، به سمت تدبّر و انديشه در قرآن تمايل ندارد، همان قرآني كه وي را به حق و شادماني به آن دعوت كرده، به پرهيز از باطل و فريب نخوردن از آن هدايت مي‏كند. شايد بدين جهت بعضي از گناهكاران انگشتان خود را در گوش قرار داده، لباس خود را بر سر مي‏كشند تا صداي دعوت پيامبر را نشنوند.

خداوند از قوم حضرت نوح(عليه‌السلام) چنين حكايت مي‏كند؛ (و إنّي كلّما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا أصابعهم في اذانهم و استغشوا ثيابهم و أصرّوا و استكبروا استكباراً)  (سوره نوح، آيه 7.) و از اين قبيل است آيه (ألا إنّهم يثنون صدورهم ليستخفوا منه ألا حين يستغشون ثيابهم يعلم ما يسرّون و ما يعلنون إنّه عليم بذات الصّدور).( سوره هود، آيه 5.  ) زيرا اين پنهان شدن گاهي به سبب ناداني به عدم انحصار موجود در محسوس و اسطوره نبودن غيب است و گاهي به سبب بيزاري از شنيدن حق، به گونه‏اي كه با شنيدن سخنان حق بر بيزاري او افزوده مي‏شود، مانند شخص زكام كه از بوي مشك گرفته مي‏شود.

فرموده حضرت رضا(عليه‌السلام) به بعضي از اين مطالب اشاره دارد. درباره كساني سخن مي‏گويد كه از انتخاب خدا و اختيار رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم و اهل بيت ايشان روبرگردانده، به اختيار و انتخاب خود تكيه مي‏كنند، در حالي كه قرآن به ايشان ندا مي‏دهد: (و ربّك يخلق ما يشاء و يختار ما كان لهم الخيرة سبحان الله و تعالي عمّا يشركون)( سوره قصص، آيه 68 ) و نيز مي‏فرمايد: (أفلا يتدبّرون القران أم علي قلوب أقفالها… ).

آنجا كه حضرت(عليه‌السلام) استدلال مي‏كند كه قفل قلب‏ها و گناهان آن، ايشان را از تدبّر در آيات باز مي‏دارد؛ آياتي كه دلالت مي‏كند بر اين‏كه تعيين و نصب امام در دستان آنان و به اختيار ايشان نيست، در صورتي كه اگر در قرآن تدبّر كنند، قطعاً در مي‏يابند كه تعيين امام(عليه‌السلام) به اختيار و انتخاب خداوند سبحان است.

 

قرآن حكيم از منظر امام‏رضا (ع)

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: مهارتهای زندگی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

اخبار مرکز

اسلایدر

به مدرسه فاطمه الزهرا ویلاشهر خوش آمدید

www.zirebaran.org

كد تقويم
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

موضوعات

  • همه

نحوه نمایش نتایج:

مدرسه علمیه فاطمه الزهرا ویلاشهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

مدرسه علمیه فاطمه الزهرا ویلاشهر

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس